AI4Youth – sztuczna inteligencja dla młodzieży

kilkunastoosobowa grupa licealistów stojąca przed wejściem do siedziby firmy Intel

Intel® AI pilot program for youth to kompleksowy program szkoleniowy ze Sztucznej Inteligencji, kierowany do uczniów szkół średnich lub zawodowych w wieku 13–20 lat. Intel wdraża go we współpracy z rządami na całym świecie w celu jak najlepszego przygotowania młodzieży na nadejście rewolucji związanej ze Sztuczną Inteligencją.

Program szkoleniowy opracowany został przez ekspertów AI oraz edukatorów. Przeprowadza on uczniów przez etapy inspiracji i zafascynowania AI, poznawania mechanizmów działania AI i algorytmów. W dużej mierze koncentruje uwagę uczniów na zastosowaniu AI w konkretnych dziedzinach, w szczególności w obszarze zadań wynikających z celów zrównoważonego rozwoju. Składa się z czterech etapów, podczas których młodzież stopniowo zdobywa podstawowe umiejętności potrzebne do wykorzystania Sztucznej Inteligencji w ujęciu aplikacyjnym.

W ramach polskiego pilotażu Laboratorium Innowacyjnej Edukacji PCSS dostosowało program szkoleniowy, przeprowadziło cykl szkoleń dla nauczycieli, warsztaty dla uczniów, opracowało szkolenie online z podstaw programowania, przeprowadziło ocenę projektu. Poznańskie Centrum Superkomputerowo – Sieciowe zapewniło infrastrukturę wirtualnego laboratorium programistycznego oraz środowisko do komunikacji.

Wyróżnione projekty:

  • Zespół Jakuba Rapsiewicza i Ignacego Stępki, który stworzył program umożliwiający obsługę komputera za pomocą wzroku bez konieczności używania klawiatury i myszki.
  • Zespół Eweliny Tymy i Pawła Woźniaka, który opracował program komputerowy ułatwiający życie osobom głuchoniemym dzięki funkcji tłumaczenia języka migowego.
  • Zespół Alicji Lis i Szymona Pernaka, który opracował aplikację dla nauczycieli przyspieszającą sprawdzanie kartkówek i testów.
  • Zespół Mateusza Śmiech i Filipa Ziętara, który opracował aplikację pozwalającą ocenić poziom stresu maturzystów bazując m.in. na czasie poświęconym na sen, na naukę oraz ilości spożywanych płynów.

Pozostałe projekty:

  • Program rozpoznający jak wygląda twarz użytkownika. Potrafi odróżnić ją od twarzy innej osoby, oraz odczytuje emocje. Na podstawie odczytanych emocji poleca filmy. Autor: Olha Babicheva.
  • Program, którego efektem jest kod określający prawdopodobieństwo zdiagnozowania raka piersi na podstawie danych pacjenta. Autor: Nina Wrona.
  • Program rozpoznający stworzenia na podstawie zdjęcia. Dzięki temu można określić czy napotkane stworzenie jest szkodliwe czy nie lub podjąć odpowiednie działania po ukąszeniu. Autor: Mateusz Krzyżostanek.
  • Program włączający ogrzewanie w domu, biurze, szkole. Na podstawie kilku czynników, jest w stanie podjąć trafną decyzję, a zwizualizowany w postaci strony internetowej, daje odbiorcy prosty, szybki dostęp do rozwiązania.  Autor: Kinga Konopczyk
  • Program przewidujący zanieczyszczenie powietrza, oparty na danych pogodowych. Bazuje on na drzewku decyzyjnym, które przetwarza dane i podaje stężenie pyłów PM2.5, PM5, PM10. Autor: Józef Godlewski.
  • Projekt zakładający stworzenie programu służącego do anonimizacji osobowej. Celem rozpoznanie twarzy dowolnej osoby w kategoriach: płeć, wiek i rasa, a następnie zamiana jej na anonimową, wygenerowaną przez Al, posiadającą takie same cechy. Autor: Jakub Jaruszewski.
  • Program przewiduje wyniki meczów piłkarskich oraz statystyk w lidze angielskiej. Prognozuje na podstawie ostatnich starć między danymi drużynami, wykorzystując bazę danych posiadającą prawie 3000 rezultatów i statystyk z ostatnich siedmiu lat. Autor: Jakub Florkowski i Antoni Marcinek.
  • Program analizujący teksty pod kątem zawierania mowy nienawiści, wykorzystując bazę prawie 1500 wpisów z mediów społecznościowych, podzielonych na pozytywne i negatywne. Autorzy: Paweł Rostecki i Kacper Skwarek

Leave a Reply